Τετάρτη, Ιανουαρίου 17, 2018

«Υβριδικά» μνημόνια και αποθεματικά για την «επόμενη μέρα»

Στο φόντο και της ψήφισης από την κυβερνητική πλειοψηφία του νέου αντιλαϊκού πακέτου με τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της τρίτης «αξιολόγησης» του τρίτου μνημονίου, στα «γεμάτα» ξεκινά πλέον η «συζήτηση» γύρω από τη μορφή των μνημονίων της «επόμενης μέρας». Πρώτος ενδιάμεσος σταθμός η «άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων» (stress test), που θα διενεργήσει η πλευρά της ΕΚΤ σε ό,τι αφορά την «κεφαλαιακή επάρκεια» των ευρωπαϊκών τραπεζικών ομίλων, συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών. Ταυτόχρονα, στο κάδρο μπαίνει και το ζήτημα της διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους, που με τη σειρά του επίσης συνδέεται με το υπό διαμόρφωση νέο «εποπτικό πλαίσιο» και ενώ οι όποιες συζητήσεις που αφορούν αποκλειστικά το κεφάλαιο έχουν ως «δεδομένη» τη συνέχιση του αντιλαϊκού έργου.

«Μαξιλάρια» για το κεφάλαιο
Σε αυτό το φόντο, κυβέρνηση και «θεσμοί» έχουν συμφωνήσει στο «χτίσιμο» ενός αποθεματικού, προκειμένου αυτό να αξιοποιηθεί για την αποκατάσταση της «αβεβαιότητας» των «επενδυτών» αναφορικά με τις μελλοντικές δημοπρασίες ελληνικών κρατικών ομολόγων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από τα 6,7 δισ. ευρώ της δόσης που αναμένεται να εγκρίνει η προσεχής συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ, τα 1,9 δισ. ευρώ αφορούν αποκλειστικά στο «χτίσιμο» του εν λόγω αποθεματικού, που αναμένεται να συμπληρωθεί στη συνέχεια και από τις «δοκιμαστικές» εξόδους του ελληνικού κράτους για νέα δάνεια από τις διεθνείς χρηματαγορές. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, στα υπό εξέταση σενάρια βρίσκεται και αυτό για τη δημιουργία «αποθέματος ασφαλείας» και με κεφάλαια που θα συνεισφέρει η πλευρά του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM).

Στο κάδρο προβάλλουν οι παράμετροι που θα χρησιμοποιήσει η ΕΚΤ, στο πλαίσιο της «άσκησης προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων», ζήτημα το οποίο συζητήθηκε προχτές στη Φρανκφούρτη, στο πλαίσιο συνάντησης του Προεδρείου της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών με τη διοίκηση και επιτελικά στελέχη της ΕΚΤ. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, «η αντιπροσωπεία της ΕΕΤ είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει την ουσιαστική βελτίωση των βασικών μεγεθών του ελληνικού τραπεζικού συστήματος το 2017, αλλά και τον περαιτέρω σχεδιασμό των τραπεζών, ως προς τη ρευστότητα, την αποτελεσματική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, τη συμμόρφωση στις εποπτικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις, την πλήρη υιοθέτηση του νέου λογιστικού προτύπου IFRS 9 (αυτό προσαυξάνει τις κεφαλαιακές τους ανάγκες) και τη σταδιακή επιστροφή του κλάδου στην κανονικότητα».

Σε κάθε περίπτωση, τα ζητήματα αυτά σηματοδοτούν κλιμάκωση των πλειστηριασμών και των εκβιασμών απέναντι στα λαϊκά νοικοκυριά, ενώ σε αυτήν την κατεύθυνση ως επόμενο βήμα σχεδιάζονται οι νέες παρεμβάσεις στην όποια παρεχόμενη νομική προστασία και στην πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας.

Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΕΤ, «τονίστηκε ότι η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων και η διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για επενδύσεις και προσέλκυση ξένων κεφαλαίων αποτελούν κρίσιμες προϋποθέσεις επίτευξης διατηρήσιμης αναπτυξιακής πορείας επιστροφής της Ελλάδας σε κλίμα οικονομικής κανονικότητας και βελτίωσης της εικόνας της χώρας στη γερμανική και διεθνή αγορά».

Η Τράπεζα της Ελλάδας
Την ίδια ώρα, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γ. Στουρνάρας, με αφορμή τα 90 χρόνια λειτουργίας της ΤτΕ, έθεσε το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κεντρικής τράπεζας αναφορικά με την άσκηση της αντιλαϊκής πολικής. Μεταξύ άλλων, εστίασε «στην υποχρέωση του θεσμικά ανεξάρτητου διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας να προειδοποιεί εγκαίρως και δημοσίως για ενδεχόμενους κινδύνους που μπορεί να διαταράξουν τη νομισματική και χρηματοπιστωτική σταθερότητα, καθώς και να λαμβάνει υπόψη στις Εκθέσεις και στις αναφορές του το μακροχρόνιο ορίζοντα και το μακροπρόθεσμο συμφέρον της ελληνικής οικονομίας».

Θυμίζουμε ότι στην πρόσφατη έκθεση της ΤτΕ τονίζεται ότι «πρέπει να αποσαφηνιστεί κατά πόσον θα υπάρχει, και υπό ποιους όρους, ένα ενδεχόμενο προληπτικό πρόγραμμα στήριξης» και, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «η ύπαρξη ενός τέτοιου προληπτικού πλαισίου στήριξης εκτιμάται ότι μπορεί να δράσει υποστηρικτικά για την ελληνική οικονομία (...) καθώς θα παρέχει ασφάλεια σχετικά με την πρόσβαση του Ελληνικού Δημοσίου σε χρηματοδότηση μετά τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018».

Κλιμάκωση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων
Ταυτόχρονα, στη δημοσιοποίηση του επικαιροποιημένου «επιχειρησιακού προγράμματος αξιοποίησης» κρατικών μετοχικών πακέτων και περιουσίας προχώρησε χτες η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ μετά από τη σχετική απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης των προαπαιτούμενων αντιλαϊκών παρεμβάσεων για το κλείσιμο της 3ης «αξιολόγησης».

Η σχετική λίστα με τις υπό «εκκρεμότητα» ιδιωτικοποιήσεις έρχεται να συμπληρώσει την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση αναφορικά με τη μεταφορά κρατικών πακέτων στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ», όπως ονομάζεται το υπερταμείο για τις ιδιωτικοποιήσεις, θυγατρική εταιρεία του οποίου είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Μεταξύ άλλων, στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ, περιλαμβάνονται:

Για τη ΔΕΗ επισημαίνεται πως θα γίνει «αξιολόγηση από το ΤΑΙΠΕΔ των εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών αξιοποίησης του 17% των μετοχών».

Για τον ΔΕΣΦΑ (το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 65% και τα ΕΛΠΕ το 35%) θα γίνει «αξιολόγηση και επιλογή της βέλτιστης μεθόδου αξιοποίησης και εκκίνηση διαδικασίας αξιοποίησης», καθώς και πρόσληψη χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων για την «υλοποίηση της διαδικασίας αξιοποίησης».

Για την ΕΥΑΘ αναφέρεται πως προωθείται η πώληση του 24% των μετοχών της εταιρείας (το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 74%). «Εκκρεμεί» η αξιολόγηση από το χρηματοοικονομικό σύμβουλο των «εναλλακτικών επιλογών αξιοποίησης», ενώ όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η ΕΥΑΘ και η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θα προσδιορίσουν την τιμολογιακή πολιτική της ΕΥΑΘ και η διοίκηση της τελευταίας θα προσδιορίσει το κόστος παροχής υπηρεσιών ύδατος.

Στην ΕΥΔΑΠ προωθείται η πώληση του 11% από το 27% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η απευθείας κρατική συμμετοχή στην εταιρεία διαμορφώνεται στο 34%. Οι εκκρεμότητες είναι αντίστοιχες με της ΕΥΑΘ και συγκεκριμένα ο προσδιορισμός της τιμολογιακής πολιτικής καθώς και του «κόστους παροχής υπηρεσιών ύδατος».

Για το Ελληνικό, ως επόμενα βήματα αναφέρονται δράσεις όπως η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο, η μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην «Ελληνικό ΑΕ», η έγκριση σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος (του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης) από το ΣτΕ κ.ά.

Στη ρότα των ματωμένων πλεονασμάτων
Πάνω από το στόχο παρέμεινε το ματωμένο πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Γενάρη - Δεκέμβρη 2017, την ώρα που η διαρκής συμπίεση των κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη ακόμη και στοιχειωδών κοινωνικών αναγκών και η ενίσχυση της φοροληστείας αναδεικνύονται σε μόνιμες «σταθερές».

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, τα προσωρινά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που ανακοινώθηκαν χτες, εμφανίζουν τα εξής:

-- Οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώνονται στα 55,5 δισ. ευρώ, έναντι περίπου 57,3 δισ. που είχαν προϋπολογιστεί, είναι δηλαδή χαμηλότερες κατά 1,7 δισ. ακόμα και σε σχέση με τον αρχικό αντιλαϊκό στόχο.

Το ύψος των κρατικών δαπανών ανά κατηγορία θα ανακοινωθεί το προσεχές διάστημα, ωστόσο δεδομένη είναι η κατακρεούργηση των κονδυλίων που αφορούν ακόμη και σε στοιχειώδεις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας...

-- Το σύνολο των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού (χωρίς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) εμφανίζεται στα 49,56 δισ. ευρώ, με «υστέρηση» ύψους 949 εκατ. σε σχέση με το στόχο. Σε κάθε περίπτωση, παρά τα διαδοχικά μέτρα της φοροληστείας απέναντι στο λαό, εμφανίζονται ρυθμοί «κόπωσης», εξαιτίας της αδυναμίας των λαϊκών στρωμάτων να πληρώσουν τους δυσβάσταχτους φόρους και τα χαράτσια.

-- Το λεγόμενο πρωτογενές πλεόνασμα απεικονίζεται σε 1,9 δισ. ευρώ.   https://www.rizospastis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: