Σάββατο, Μαΐου 21, 2016

ΠΟΙΝΙΚΗ ΑΣΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ ΤΩΝ ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ

Ποινική ασυλία δίνεται στην υπόθεση καρτέλ εργολάβων που εξετάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς σχετική διάταξη και ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που δόθηκε στη Βουλή δείχνουν πως ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί το τελευταίο χρονικό διάστημα να βρει ένα modus vivendi, με τους μεγαλοεργολάβους.

Με δύο ρυθμίσεις που θεωρούνται έως και «φωτογραφικές», η κυβέρνηση μειώνει έως και 15% τα πρόστιμα και δίνει πλήρη απαλλαγή από κάθε ποινική ευθύνη εφόσον πληρωθούν τα πρόστιμα και υπάρξει ομολογία.

Οι ρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που δόθηκε στη Βουλή.


Αξίζει να επισημανθεί πως αν οι ρυθμίσεις αυτές κομίζονταν από μια κυβέρνηση της δεξιάς θα είχε προκληθεί πολιτικός σεισμός, καθώς έρχονται σε μια περίοδο που το μελάνι είναι ακόμα νωπό στις ιδιαίτερα επιβαρυντικές εισηγήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σύμφωνα με τις οποίες, όχι ένας, ούτε δύο αλλά 63 εγχώριοι και διεθνείς κατασκευαστικοί όμιλοι κατηγορούνται για οριζόντιες συμπράξεις.

Αυτό που όμως έχει "βγάλει" στην κυριολεξία πολλούς από τα ρούχα τους είναι η διάταξη που κομίζει γενική αποποινικοποίηση για οποιοδήποτε οικονομικό αδίκημα, όπως η δωροδοκία, η απάτη, το ξέπλυμα χρήματος, η διασπάθιση δημοσίου χρήματος και η απιστία.

Η διάταξη αυτή βάζει φωτιά στα θεμέλια των προσπαθειών οικονομικών εισαγγελέων να εξετάσουν το ποινικό σκέλος όλων των φακέλων που έχουν ανοίξει μετά από παραβάσεις των κανόνων ανταγωνισμού

Πιο συγκεκριμένα όπως αναφέρει δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» η συγκεκριμένη διάταξη (άρθρο 106) προβλέπει πως σε περίπτωση που το πρόστιμο εξοφληθεί ολοσχερώς (φτάνουν μέχρι το 10% του κύκλου εργασιών της εμπλεκόμενης επιχείρησης), εξαλείφεται το αξιόποινο των εγκλημάτων του παρόντος νόμου (περί ανταγωνισμού) όσο και των συρρεόντων εγκλημάτων που στρέφονται κατά της ιδιοκτησίας και των περιουσιακών δικαιωμάτων και τελούνται χωρίς χρήση βίας ή απειλής, ενώ επέρχεται πλήρης απαλλαγή από άλλου είδους διοικητικές κυρώσεις.

Επιπλέον προβλέπεται πως ακόμη και αν το πρόστιμο εξοφληθεί τμηματικά στο πλαίσιο διακανονισμού και ο οφειλέτης είναι συνεπής, αναστέλλεται η ποινική δίωξη για όσο χρόνο διαρκεί η ρύθμιση. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής, αναστέλλεται η παραγραφή των εγκλημάτων χωρίς να ισχύουν οι χρονικοί περιορισμοί του εδαφίου α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα.

Πρόκειται δηλαδή για «συγχωροχάρτι», το οποίο στην προκειμένη περίπτωση της υπόθεσης των κατασκευαστικών εταιρειών αλλά και σε όσες άλλες αντίστοιχης σοβαρότητας ακολουθήσουν, έρχεται να προσφέρει πλήρη ποινική ασυλία και να επιβεβαιώσει τις πληροφορίες που υπήρχαν όλο το προηγούμενο διάστημα ότι κυβέρνηση και εμπλεκόμενοι αναζητούσαν νομική φόρμουλα ώστε να περιορίσουν τις επιπτώσεις.

Το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Σε έρευνα της επιτροπής ανταγωνισμού εμπλέκονται περίπου 100 εταιρείες, μεταξύ των οποίων ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ αρκετές υποθέσεις για τις οποίες υπήρξαν στοιχεία ενδέχεται να έχουν ήδη παραγραφεί καθώς η έρευνα έχει πάει πίσω στο 1989.

Το τελικό πόρισμα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της επιτροπής πρόκειται να δοθεί στη δημοσιότητα τις επόμενες εβδομάδες

Οι πληροφορίες που έχουν κατά καιρούς διοχετευθεί στην αγορά αναφέρονται σε ενδείξεις εμπλοκής πολλών -μεγάλου και μικρότερου μεγέθους- ξένων και εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων σε οριζόντιες συμπράξεις και γεωγραφικό μοίρασμα των δημόσιων έργων μεταξύ τους.

Αναφέρονταν ακόμη και σε ενδείξεις εμπλοκής πολιτικών προσώπων, ενώ καταγγελίες έχουν γίνει από συγκεκριμένους μικρομεσαίους εργολάβους.

Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια πολύ βαριά υπόθεση όπου μεταξύ άλλων εξετάζεται η πιθανή ζημιά που υπέστη το ελληνικό Δημόσιο από πιθανή νόθευση των διαγωνισμών δημοσίων έργων έως τα συγχρηματοδοτούμενα έργα που υλοποιήθηκαν με κοινοτικά κονδύλια.

Για συμπράξεις και όχι καρτέλ λένε οι κατασκευαστικές

«Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για καρτέλ στο οποίο εμπλέκονται περισσότερες από 60 εταιρείες», ανέφερε στην «Εφ.Συν.» στέλεχος κατασκευαστικού ομίλου, που παραδέχτηκε ότι υπάρχει συνεργασία μεταξύ των εργολάβων σε διεκδίκηση έργων.

Πολλές φορές, μάλιστα, όπως υποστήριξε, είχε επιτευχθεί με τη σύμφωνη γνώμη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ για να αντιμετωπιστούν δικαστικές εμπλοκές.

«Υπάρχει μια αντίφαση ανάμεσα στο δίκαιο του ανταγωνισμού, που απαγορεύει στις εταιρείες να συνεργάζονται, και στο δίκαιο των έργων που τους επιβάλει να κάνουν συμπράξεις για να μπορέσουν να πάρουν μέρος στον διαγωνισμό», επισημαίνει.

Δεν λείπουν επίσης περιπτώσεις που μια εταιρεία πτώχευσε και κλήθηκαν άλλοι να ολοκληρώσουν το έργο, για να μη βαλτώσει με τις μακροχρόνιες διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος για να κηρυχθεί έκπτωτη. 

http://www.koutipandoras.gr/
.........................

Την ώρα που η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατηγορεί τους εργολάβους για καρτέλ και ετοιμάζεται να επιβάλει πρόστιμα, η κυβέρνηση φέρνει στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε, διάταξη η οποία προβλέπει "διαδικασία διευθέτησης των διαφορών" και εξάλειψη των ποινικά κολάσιμων πράξεων!!!
 Στα άρθρα 105 και στο 106 του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή τα μεσάνυχτα της Τετάρτης (18 Μαίου 2016), η κυβέρνηση φέρνει διάταξη για την διαδικασία διευθέτησης διαφορών ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού!

Προβλέπεται επίσης η μείωση του προστίμου, η δυνατότητα τμηματικής καταβολής του και η εξάλειψη των ποινικά κολάσιμων πράξεων.

Η διάταξη αυτή μόνο τυχαία δεν θεωρείται από παράγοντες της αγοράς, αφού κατατίθεται την ώρα που η Επιτροπή Ανταγωνισμού ετοιμάζεται να επιβάλει πρόστιμα και να απαγγείλλει κατηγορίες για καρτέλ σε εργολαβικές εταιρείες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για τη σύσταση οποιουδήποτε καρτέλ, αλλά για εταιρείες που κέρδιζαν εις βάρος του ελληνικού δημόσιου συμφέροντος, αφού εκτελούσαν δημόσια έργα.

Στο άρθρο 105 αναφέρονται τα εξής:

1. Μετά το άρθρο 25 του ν. 3959/2011 προστίθεται άρθρο 25α ως εξής:
«Άρθρο 25α

Διαδικασία διευθέτησης διαφορών


Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία λαμβάνεται σε Ολομέλεια, μπορεί να θεσπιστεί διαδικασία διευθέτησης διαφορών για τις επιχειρήσεις που παραδέχονται τη συμμετοχή στην αποδιδόμενη σε αυτούς οριζόντια σύμπραξη κατά παράβαση του άρθρου 1 του παρόντος νόμου ή/και του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με την απόφαση αυτή ρυθμίζονται ιδίως τα εξής θέματα:

α) Οι όροι και προϋποθέσεις υπαγωγής στη διαδικασία διευθέτησης.

β) Το στάδιο της διαδικασίας ελέγχου, κατά το οποίο μπορεί να υποβληθεί αίτημα του ελεγχομένου να υπαχθεί σε διαδικασία διευθέτησης, το αργότερο μέχρι  την κατάθεση από το μέρος  του πρώτου υπομνήματος μετά την κοινοποίηση της εισήγησης.

γ) Η διαδικασία που ακολουθείται, προκειμένου να επιτευχθεί η διευθέτηση της διαφοράς. Στη διαδικασία αυτή θα προβλέπεται υποχρεωτικά η παραδοχή από τον ελεγχόμενο της αποδιδόμενης σε αυτόν παράβασης ως προϋπόθεση για τη διευθέτηση της διαφοράς.

Εάν τελικά η διευθέτηση δεν επιτευχθεί, τότε η τυχόν δήλωση του ελεγχόμενου περί παραδοχής της παράβασης, όπως περιλαμβάνεται στις παρατηρήσεις που υπέβαλε, θεωρείται ανακληθείσα και δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη ούτε από την Επιτροπή ούτε από τα δικαστήρια.

δ) Η πρόσβαση των συμμετεχόντων στη διαδικασία διευθέτησης στα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διευθέτησης και η δυνατότητα ή μη αξιοποίησης των δηλώσεων και αποδεικτικών στοιχείων που προσκομίστηκαν από τα μέρη κατά τη διαδικασία αυτή, με την επιφύλαξη των σχετικών ενωσιακών διατάξεων.

ε) Η δυνατότητα ή μη χωριστής διευθέτησης, σε περίπτωση περισσότερων ελεγχομένων, εκ των οποίων μόνο μερικοί συναινούν στη διευθέτηση.

στ) Η δυνατότητα της Επιτροπής, σε περίπτωση διευθέτησης της διαφοράς, να μειώσει τα επιβαλλόμενα πρόστιμα. Η μείωση που θα προβλεφθεί δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% του προστίμου που θα επιβαλλόταν σε περίπτωση μη διευθέτησης της διαφοράς, όπως αυτό το πρόστιμο θα διαμορφωνόταν ύστερα και από τυχόν μείωση κατά την παράγραφο 8 του άρθρου 25.

ζ) Ζητήματα διαχρονικού δικαίου.

η) Κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Σε περίπτωση διευθέτησης της διαφοράς, η Επιτροπή εκδίδει απόφαση κατ’ απλοποιημένη διαδικασία, στην οποία, μεταξύ άλλων, βεβαιώνεται η τέλεση της αποδιδόμενης παράβασης, καθώς και το γεγονός της διευθέτησης της διαφοράς, και επιβάλλονται οι ανάλογες κυρώσεις».

2. Στην περ. ιδ΄ της παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 3959/2011 προστίθεται υποπερίπτωση εε) ως εξής:
«εε) Τον καθορισμό της διαδικασίας, των όρων και των προϋποθέσεων της διαδικασίας διευθέτησης διαφορών κατά το άρθρο 25α».

Άρθρο 106:
Ποινικές διατάξεις

Η παρ. 3 του άρθρου 44 του ν. 3959/2011 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης των προστίμων που έχουν επιβληθεί κατά τις διατάξεις των άρθρων 25 και 25α, εξαλείφεται το αξιόποινο των εγκλημάτων του παρόντος νόμου και των συρρεόντων εγκλημάτων που στρέφονται κατά της ιδιοκτησίας και των περιουσιακών δικαιωμάτων και τελούνται χωρίς χρήση βίας ή απειλής και επέρχεται πλήρης απαλλαγή από άλλου είδους διοικητικές κυρώσεις. Με την παροχή διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής του προστίμου, αναστέλλεται η ποινική δίωξη για όσο χρόνο διαρκεί η ρύθμιση και ο οφειλέτης είναι συνεπής με τους όρους της. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής, αναστέλλεται η παραγραφή των εγκλημάτων χωρίς να ισχύουν οι χρονικοί περιορισμοί του εδαφίου α΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα.». 
http://www.marketfair.gr/

ΠΡΕΖΑ TV
21-5-2016

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αν αυτή είναι αριστερά τότε ποια είναι η δεξια